Vlakem na Sicílii - z Katánie do Palerma

Po 4 dnech v Katánii, kdy jsme podnikli dva výlety do Taorminy a Syrakusy se vydáváme do Palerma. Na výběr jsou dvě trasy, každá s jedním přestupem. Buď celou cestou podél pobřeží s přestupem v Messině, nebo napříč ostrovem s přestupem v Dittaino.

Vybíráme si přestup v Dittainu, kdy první část jedeme autobusem Trenitalia, který na této trase nahrazuje vlakové spojení. Cesta z Katánie do Palerma trvá 4 hodiny, a protože budeme v Palermu jen jednu noc, tak vyrážíme z Katánie už v 9 ráno.

Autobus, který je jako náhradní doprava za vlak z Katánie do Dittaina

Autobus stojí před železniční budovou a nemá "svoji" označenou zastávku. Odkud autobus odjíždí jsme si pro jistotu zkontrolovali den předem. Jízdenky před nástupem do autobusu kontroluje pokladní, která k autobusu dochází z budovy. Z nádraží se autobus proplétá uličkami Katánie a vyrážíme směrem k letišti, kde je další zastávka. Pak už jedeme po dálnici až do stanice Dittaino, kde máme půl hodiny na přestup. Na nádraží je malá kavárna s občerstvením, kde přečkáme a vydáváme se dál vlakem směr Palermo.

Jedeme jednotkou Alstom Minuetto, která byla vyrobena v roce 2006. Zajímavé je uspořádání sedadel v průchodu mezi jednotlivými vozy. Uspořádání je jako půlkulatý gauč, ale aby se nich nedalo ležet, je mezi sedadly výrazné opěradlo.

Cestou k pobřeží projíždíme krajinou plnou zeleně. Cesta ubíhá poměrně rychle a už přijíždíme k Termini Imerese, které se nachází na pobřeží. Mít ještě o den, dva více, vydali bychom se odtud na další výlet - do Agrigenta. Kousek od něj se nachází skalnatý útes Scala dei Turchi. Dále tedy pokračujeme podél pobřeží do Palerma, kde jsme kolem 13 hodiny.

Palermo - trhy, hřiště a jídlo

Z nádraží se vydáváme rovnou na ubytování. Po výběru místa v Katánii, kde jsme to měli skoro půl hodiny pěšky do centra a na nádraží, nyní vybíráme strategičtější místo. 10 minut od nádraží a pár minut od přístavu, a hlavně dětského hřiště.

Batohy necháváme na pokoji a jdeme na nejbližší trhMercato della Vucciria. Je to menší náměstíčko, které je lemováno malými restauracemi s grily a stolečky před vchodem, kde si vyberete čerstvé ryby a maso, které vám za chvíli přinesou na stůl. Ceny jsou oproti restauracím poloviční.

Trh Mercato della Vucciria

Dále se vydáváme do přístavu, a po cestě se zastavujeme na pečlivě udržovaném dětském hřišti., které celý den pečlivě hlídá ostraha. Nakonec zde trávíme většinu volného času.

Po setmění vyrážíme do mariny, kde je komplex restaurací a kaváren. Tato část byla kompletně zrekonstruována včetně fontány, která v noci nabízí skvělou podívanou. Sedíme venku v látkových lehátkách a užíváme si večerní atmosféru. Vracíme se sem i druhý den dopoledne.

Druhý den v Palermu musíme "přečkat" do 18 hodiny, kdy nám odjíždí noční vlak do Říma. Počasí nám přeje, je slunečno s příjemnou teplotou. Batohy si můžeme nechat na ubytování do odpoledních hodin, takže nemusíme řešit úschovu zavazadel. Nalehko vyrážíme na další trh - Mercato di Ballarò. Je rozprostřen do několika okolních ulic. Poté opět do mariny a na jídlo na trh Mercato della Vucciria.

Odpoledne trávíme v okolí dětského hřiště a poté vyrážíme směrem k vlakovému nádraží v Palermu. To se nachází u hlavní rušné silnice vedle autobusového terminálu. Nádraží bylo postaveno v roce 1885 a patří mezi nejstarší provozovaná nádraží v Itálii.

Na nádraží se nachází malé obchůdky, občerstvení (McDonalds) a veřejné placené toalety. Na nádraží jsme přišli asi o hodinu dříve a vlak byl na neoznačeném nástupišti, kde zrovna probíhal úklid. Že byl úklid důkladný jsme poznali později hned po nástupu do vlaku (na rozdíl od nočního vlaku do Vídně).

Kupujeme si vodu a jídlo do vlaku, dáváme si menší večeři a asi dvacet minut před odjezdem nastupujeme do vlaku...

Vlakem na Sicílii - z Palerma do Říma
Třetí část cesty vlakem ze Sicílie do Prahy začíná v Palermu, odkud odjíždíme nočním vlakem do Říma. Naše cesta zahrnuje přejezd mezi Sicílií a italskou pevninou trajektem, na který se náš vlak nalodí.