Vlakem na Sicílii - Katánie

Katánie 2024

Plánoval jsem s dcerou další cestu, tentokrát na týden. Po dlouhých dnech plánování, srovnávání a hledání spojení padla volba opět na Itálii. Prvotní plán byla Belgie a Francie s přejezdem do Londýna. Na to byl ale týden málo a poměr cena výkon... Itálie v tomhle vychází mnohem lépe.

Po podzimním výletu do Neapole, kterou jsme si zamilovali, jsme se nyní chtěli podívat níže. Začal jsem tedy přemýšlet o Sicílii. Jet obě cesty vlakem tam a zpět a stihnout to za týden by znamenalo být skoro celou dobu na cestě. Když jedu s dětmi, chci strávit přes den ve vlaku maximálně půlden. Zachránily nás letenky z Prahy do Katánie za rozumnou cenu. Včetně odbaveného zavazadla, za dvě osoby s možností změny termínu před odletem. Porovnání cen letadla a vlaků moc dobře nevychází - myslím tedy pro vlaky.

Plánování týdne na Sicílii bylo taky zajímavé. Po Itálii jsme chtěli cestovat už jen vlakem. I když je možné za 10€ létat skoro po celé zemi, časy odletů jsou většinou pro rodiče s malým dítětem nevhodné a hlavně - píšu přece o vlacích, takže jsme chtěli cestovat vlaky a hlavně nočními. Nákup a ověření cen jízdenek zabralo dost času. V době plánování nešly na pokladnách ČD koupit skoro žádné noční vlaky, které jsem vybral - ani mezi Římem a Vídní, ani mezi Sicílií a Římem. Nakonec jsem vše nakoupil u místních dopravců - přes internet a něco dokonce osobně na pokladně v Rakousku (Řím - Vídeň). V tomhle je opět nákup letenek výrazně lehčí, rychlejší a flexibilnější.

Po výběru letenek do Katánie bylo výchozí město jasně dáno. Vybírám Katánii jako výchozí město pro další výlety a budeme zde bydlet první čtyři dny. Z Katánie jede noční vlak do Říma, odkud jsem chtěl pokračovat zpět do Vídně a dál do Prahy. Do Říma jede také druhá část vlaku z Palerma. V Messině se vozy z Katánie a Palerma spojí a pokračují do Říma. Odjezd z Palerma má výhodnější čas odjezdu po 18. hodině. Nemusíme čekat třeba do 21 hod na nádraží. Takže do plánu přidávám přesun z Katánie do Palerma, kde strávíme jednu noc.

Naplánováno máme, tak můžeme vyrazit.

Pohled na Etnu

Katánie - Etna, trhy a výlety

Přiletěli jsme na letiště v Katánii v sobotu před polednem. Z letiště se dá do města využít vlaky anebo autobusy. Vydali jsme se na vlakovou stanici, která je asi 10 minut pěšky. Před letištní halou ale stál autobus (ALIBUS), který byl připraven k odjezdu do města. Za 4€ a necelou půlhodinu vystupujeme v centru u přístavu. Pěšky se vydáváme na rybí trh a ubytovat se. Ubytování jsme vybírali na letišti v Praze před odletem a možná jsme nevybrali úplně nejlépe. Asi 20 minut pěšky do centra, skoro 40 minut na nádraží. Sice jsme byli v klidné části města, ale nachodili jsme denně dost kilometrů.

Vlakové nádraží v Katánii je spojeno s autobusovým. Nachází se přímo na pobřeží s výhledem na přístav. Nádraží má k dispozici prodejní automaty, pokladnu a bar s občerstvením. Na prvním nástupišti je vystavena parní lokomotiva FS R370 012 z roku 1915, která sloužila do roku 1975.

Vlakem z Katánie do Taorminy - první výlet

Taormina je jednou z hlavních turistických destinací na Sicílii. Největším lákadlem je antické divadlo. Z tohoto kamenného amfiteátru je nádherný výhled na sopku Etnu a také na pobřeží ostrova a záliv. Vlak zastavuje pod horou Mante Tauro ve stanici Taormina-Giardini, odkud jezdí autobus až na vrchol do centra Taorminy, kde se právě divadlo nachází. Jak jsem později zjistil, jízdenky na vlak lze zakoupit (na nádraží i online) až do Taromina-Centro, kdy jízdenka platí i na autobus FS, který do centra také jezdí. My měli zakoupeno pouze do Giardini a jízdenku na autobus jsme si kupovali u řidiče autobusu za 1.1€ pro dospělého.

Jízdenky na vlak z Katánie jsme si kupovali v automatu na jízdenky přímo na nádraží před odjezdem. Do poslední chvíle jsme se totiž rozhodovali, jestli pojedeme do Taorminy nebo do Syrakusy. Hlavní slovo mělo počasí. Jízdenky lze zakoupit i online, cena pro osobní/regionální vlaky je v předprodeji stejná jako v den odjezdu. Pokud bychom využili spoje IC, tak se vyplatí jízdenku koupit více než dva dny předem, kdy je cena i poloviční. Jednosměrná jízdenka na regionální vlak stála 5.5€ a 2.7€ za dítě. Po zakoupení jízdenky v automatu, ale i na pokladně, je nutno jízdenku vždy označit ve validátoru!

Do Taorminy jsme jeli elektrickou jednotkou ETR 104 z rodiny Coradia Stream od výrobce Alstom. Tento vlak, který byl uveden do provozu v roce 2019, a jeho maximální rychlost je 160 km/h. Na této trati ale tuto rychlost plně nevyužije. Doba jízdy je ale příjemných 45 minut a v 11 dopoledne jsme na nádraží na Taormině. S davem jdeme před nádražní budovu, kam za chvíli přijíždí autobus. Odhaduji, že všichni jsou turisti, kteří míří do centra.

Autobus, který jezdí mezi nádražím a centrem v Taormině

Autobus lemuje pobřeží a za 20 minut jsme na místě. Po krátké prohlídce náměstíčka jdeme směrem k divadlu. Prohlídkou strávíme asi hodinu, občerstvovací pauzu si dáme v kavárně s výhledem na zátoku.

Hledání autobusové zastávky pro cestu zpět bylo náročnější a autobus přijel asi s 25 minutami zpoždění. Při čekání přijelo asi 10 dalších autobusů, kdy jsme se dokola ptali, jestli jede na vlakové nádraží, ovšem žádný potřebným směrem nejel. Vlak zpět jsme stihli na minutu přesně, jízdenky zpět jsme rychle kupovali na pokladně. Vlaky jezdí cca v hodinovém taktu. Za třičtvrtě hodinku jsme zpět na nádraží v Katánii.

Vlakem z Katánie do Syrakusy

Další den je naplánován výlet do Syrakusy. Už se na nás začíná trochu projevovat únava, takže ráno máme poklidnější a stíháme vlak "až" v 11 hodin. Doba jízdy regionálním vlakem je hodinu dvacet a cena jízdenky je 8.8€ pro dospělého a 4.5€ pro dítě.

Z nádraží v Katánii jede přes město směrem k letišti, kde má také zastávku. Takže přece jen jsme na letiště vlakem jeli 😄.

Jedeme zajímavou jednotkou Hitachi Blues HTR 312. Je vybaveny dieselovými generátory a bateriemi pro neelektrifikované úseky. Jedná se o poměrně nové vlaky, které jsou nasazovány od roku 2022.

Za hodinu a čtvrt jízdy, kdy projíždíme krásnou krajinou, přístavy a kolem továren přijíždíme do Syrakusy. Nádraží je menší, čisté. Asi za dvacet minut chůze jsme v historickém centru a jdeme na oběd. Oslovilo nás rybí bistro, kde nám osmažili co jsme si vybrali z pultu. Po procházce městem se kolem 16 hodiny vracíme zpět vlakem do Katánie.

Poslední ráno v Katánii a přejezd do Palerma

Autobus z Katánie do Ditiana, který provozuje Trenitalia

Ráno předáváme byt a vyrážíme na nádraží na snídani. Čeká nás dopolední přejezd do Palerma, který budeme absolvovat autobusem do Dittaina a dále vlakem do Palerma. Trasa vede přes středozemí Sicílie a právě do Dittaina jsou vlaky nahrazeny autobusy FS. Byla možnost jet podél pobřeží do Messiny, kde s jedním přestupem můžeme pokračovat dál také podél pobřeží, ale nakonec jsem zvolil cestu přes středozemí...

Vlakem na Sicílii - z Katánie do Palerma
Druhá část naší vlakové cesty ze Sicílie do Prahy vede z Katánie do Palerma. Část této trasy je realizována náhradní autobusovou dopravou až do Dittaina. Odtud pokračujeme vlakem středem ostrova až do cíle v Palermu.